아래 기사는 뉴욕 대학교 의과대학 의학 윤리 부서 책임자 아서 캐프랜 박사가
기고한 글로 오늘 도착한 글이다. 긴 글 간단히 말하면 미국 남부 앨라바마 주
백인 골수 우월주의자 내지는 인종차별로 그 악명이 과거에 높았던 주에 살던
41세의 자동차 수리공에 대한 이야기다.
그는 백신 반대자였었고 백신에 잘못된 정보를 홰이스북에 올리곤 하였다.
그러다 지난해 3월 인가 4월에 감염되어 그는 중환자실에서 인공기도 삽입 후
기계로 호흡하다 결국은 퇴원하지 못하고 사망했다.
그런데 사후 그의 홰이스북 페이지에 수없는 프로 백신자들이 온갖 욕설과
모욕적인 언어로 도배를 하여 죽은 사람을 욕했다고 한다.
여기서 아서 캐플랜 박사가 하고자 하는 말은 시각과 의견이 다르다고 해도
윤리적으로 도덕적으로 백신 반대하다 죽은 사람들을 우리는 살려야 하는
책임을 갖고 있으며 죽음 위에 회심에 가득한 미소로 조롱하는 것은 옳지
않다고 설파하고 있다.
그런데 이점에 있어서는 나를 많이 생각하게 한다.
과연 의료진들이 감염 위험에 매 순간 노출되어 가며 그들을 살여야 할까
경험에 비추워 볼 때 답은 개인적인 시각에서 예스 노우다.
아래 기사 내용에 주인공도 바이든 행정부의 백신 정책을 우롱하고 비웃던
자다. 그러다 결국 감염되어 기계인 인공호흡기 벤틸레이러로 숨을 쉬는
동안 백신을 그제야 맞고 싶어 했지만 이미 때는 늦었을 때다.
백신 반대자들의 무식함, 외골수 이데올로기와 세뇌를 누가 그들을 이해
가능케 만들 수 있으며 교육시킨다 한들 그들을 듣게 하랴.....
죽는 모습을 눈앞에서 직접 보지 않는 한은 경험에 비추워 답이 없다고
생각한다. 누가 그들을 말리랴 워싱턴 디 씨 까지 몰려가 국회의사당을
때려 부수고 반대편의 정치 주요 인물들을 죽이려고 하던 그들 그리고
그들 사무실에 기물을 파괴한 아나키스트들을 어떻게 가르치랴.
현재 양식 있는 정치 전문가들이나 정치학자들 내지는 지미 카터 대통령이
한말은 미국에 민주주의는 죽어가고 있다고 탄식하고 있으며 앞으로
민주주의가 아닌 트럼프를 추종하던 백인 극우파들의 비민주적인 행동
대원들이 민주주의 근간을 무너트리게 될 것으로 내다보고 깊이 우려하고
있는 기사가 며칠 전 올라왔었다.
한국은 정부에 반대해도 데모를 해도 집단으로 백화점이나 주변 상가를
들어가 부수고 탈취하고 무법천지를 만드는 일은 없는 시민의식이 높은
도덕심을 갖고 있는 나라라면 요즘 미국은 툭하면 반대 데모하며 집단으로
몰려가 백화점 유명 명품 가계나 상가 건물 자체를 지난해 남아프리카에서
흑인들이 폭동 일으켜 LG 삼성 물류 센터 내지는 백화점 상가를 다 털어
갔듯이 같은 동급이다. 그야말로 방화하고 무법천지를 만든다.
아서 캐플랜 박사는 백신 반대자들의 코로나 감염으로 인한 죽음 위에 회심에
미소 짓는 것을 중단하라고 아래 기사 제목처럼 말을 하지만 양극화된 사회에서
과연 그것이 말처럼 쉽게 가능할지 의문이다.
코로나 여파로 미국의 유명한 백화점 메이시도 앞으로 60개를 닫을 예정이고
잡화 내지는 약국을 갖춘 대형 체인 CVS, Walgreens 같은 곳도 수십 군데를
닫을 에정이다. 그만큼 사람들이 또한 직장을 잃는것이다.
백신의 중요성과 방역지침 철저하게 지키라고 귀에 딱지에 딱지가 지도록
강조해도 모자란 다고 생각한다. 언제나 우리가 일상으로 돌아가 인간다운
일상을 전과 같이 살아갈 수 있을지 그날이 요원하다.
모두가 매일매일이 악몽 같다. 마음대로 활동도 할 수 없고 살아 갈 수 없는
코로나 재앙 지금 들불처럼 오미크론 델타 변이 코로나 환자 감염이 겨울이라
증가하고 있다. 전국적으로 거의 80% 중환자실이 자리가 찾다.
더 심하면 의료 붕괴가 바로 눈앞이다.
Stop Gloating Over COVID Deaths Among Anti-Vaxxers
Arthur L. Caplan, PhD
Disclosures
January 05, 2022
This transcript has been edited for clarity.
Hi. I'm Art Caplan. I head the Division of Medical Ethics at New York University's Grossman School of Medicine.
Have you ever heard the word schadenfreude? It's German for taking joy or pleasure in the miseries of others. Sadly, we've seen quite a bit of this taking place during the COVID-19 era.
There was a gentleman reported in The New York Times named Nick Bledsoe, from Alabama, who was an auto mechanic there. He had shared his opposition to vaccines and masks many times since last year on his Facebook page, basically saying, "Don't get vaccinated. I don't care if you ever get a vaccine, come on into my shop. I think vaccines are stupid."
He kept referring to and even cursing President Joe Biden for his mandates, saying, "Biden and his ridiculous vaccine requirements," and he frequently posted misinformation about the safety of vaccines on his website as well.
About 6 months after that, probably sometime in March or April of this year, he wound up on a ventilator. Although he said he wanted to be vaccinated at that time, it was too late. He never left the hospital. He died at the age of 41, leaving behind a wife and four kids. Sadly, if you will, he was an opponent of vaccination and ended up suffering for it.
What happened as a result of this death of someone who was such a critic was that pro-vaccine people began to pile on to his website, insulting him, basically calling him out as a hypocrite, a fool, or worse, and basically leveled all kinds of, if you will, schadenfreude — taking joy in his death.
That raises an ethics question: Should a patient get involved in that, what do you say? Is it ever right to say, "Look, you said all these things and they resulted in your death, so you deserved it or you merited it"? I don't think so.
As much as it might be tempting to say, "You basically have caused harm because you've told others not to vaccinate, you didn't vaccinate yourself, you spread misinformation, and now you got yourself sick and you died," I think the goal here is to try to get people who don't want to vaccinate and don't want to mask to do so — to get better behavior.
I have to say, flat out, that making fun of, insulting, sneering at their surviving spouse, their surviving children, doing it in a public way... I don't think it's going to be persuasive in any way to vaccine critics and opponents. Indeed, it's probably likely to just make them mad and further the divide that exists between pro-vaccine and anti-vaccine, between pro-science and anti-science attitudes that we see all over the United States.
I get the temptation. This guy did some harm by running a website where he put out nonsense and false information, and he paid the price. That's sad enough for his wife and kids. Just commenting on the fact that he died, I think, makes all the points that need to be made about the importance of vaccines.
Would it be useful if, later, one of his children said, "I want to talk about the importance of vaccines because I lost my dad"? Yes, but that's something that the family gets to choose. That's something that the family might decide to do in order to try to correct misinformation or hope that a tragedy doesn't happen to another family.
I absolutely do not encourage badmouthing, finger-pointing, or insulting anybody who's lost someone to COVID-19, even if part of the reason that might have happened is that they didn't take the proper precautions or they didn't follow the best medical advice.
At the end of the day, if we're cruel to those we disagree with, I don't think it's going to move the needle in terms of getting them to do better, to support better practices, or to reconsider some of their opposition to the best tools we have to protect them against diseases like COVID-19.
It just doesn't work that way. I don't think hate delivers.
I'm Art Caplan at the Division of Medical Ethics at the New York University Grossman School of Medicine. Thank you for watching.
Arthur L. Caplan, PhD, is director of the Division of Medical Ethics at New York University Langone Medical Center and School of Medicine. He is the author or editor of 35 books and 750 peer-reviewed articles as well as a frequent commentator in the media on bioethical issues.
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